Blomsten
Landkortet
LegeKunstreflektion
Blomsten
Blomsten på øen illustrere særlige opmærksomhedspunkter i mit arbejde med børn, unge og voksne.

Landkortet
Den kreative proces kan være som en rejse gennem mange forskellige lande. I 2020 tegnede jeg et landkort over en af mine rejser. Rejsen gik til Det Rytmiske Laboratorium i Det Ukendte Land.

LegeKunstReflektion
LegeKunst - afslutningsreflektion: Mette Elimar Jensen
Jeg kommer med hele mit liv og min faglighed. Jeg åbner øjeblikke sammen med børnene. Min faglighed bygger på nærvær og gode øjeblikke. Det var min farmor, som gjorde rent på skolen, der fortalte mig om den særlige måde at føre en pensel på, som blev brugt af de franske impressionister. I hendes stue, skærpedes mit blik for kunsten og en måde at arbejde med lys og farve.
Den bank af samlet viden og erfaring jeg har opbygget, bruger jeg, når jeg skaber min kunst.
At blomsten dufter af vanilje eller blå jakke, - og at billen kan krible afsted med hovedet ned af, er alt sammen iagttagelse, som børnene tager med sig. Og jeg, den voksne, er med til at give øjeblikket betydning. Det er ikke lige meget.
I LegeKunst skabte vi sammen remser, der var som musik. Vi duftede, lyttede og byggede verdener. Den gule farve er ikke længere bare gul, nej den er gul som mælkebøtten. Og mælkebøttens gule farve varer ikke ved. Den bliver til små frø, som flyver ud i verden. En lyd er ikke længere bare en lyd, det er lyden af noget. En duft kan fremkalde minder og viden - og kager med kanel.
I de rum vi skabte sammen, blev vores etiketter revet af. Vi blev sat fri. Vi kunne mødes på nye måder. Vi kunne være den anden.
Tak for et fint og spændende LegeKunstforløb.
PS: I kunsten findes der ingen nemme løsninger.